Média

Átadták a Miskolc közlekedését meghatározó mértékben fejlesztő projektet


A HE-DO és a KM Építő kivitelezésében nagyszabású projekt ért célba: a hídépítők átgurították a hordót is az átkelőn.



Miskolcon december 12-én átadták a város tehermentesítő útját (I. ütem) és az Y-hidat (II. ütem) megvalósító projektet.

A NIF Zrt. beruházását fővállalkozóként a HE-DO Kft. kivitelezte nettó 13,5 milliárd forintos szerződéses értéken, míg a különleges alakú hidat megvalósító második ütemre a KM Építő Kft. alvállalkozóként nettó 7 milliárd forintos értékben kötött szerződést. A híd terveit a Speciálterv Építőmérnöki Kft. készítette el.

Lapunk a kezdetektől fogva beszámolt a 2019 októberében elrajtolt beruházásról, amelynek lépésről lépésre követtük az eseményeit. A beruházás egyik különleges elemét képezte, hogy a híd támfalai előregyártott elemekből készültek, melyeket a helyszínre telepített szabadtéri betonüzemben gyártottak le a CLC-Construct Kft. szakemberei.

 

A hordógurítás is megtörtént

A 337 méter hosszú „Y” alakú híd egyrészt Martinkertváros felé vezető ágával lehetővé teszi, hogy az ott élők gyorsabban juthassanak el a belvárosba, másrészt a másik ága által egyszerűbbé vált a Tiszai pályaudvar megközelítése.

NIF Zrt.

A NIF tájékoztatása szerint most a projektelemek javát kitevő Y-hidat, az új körforgalomat és a Vörösmarty utca négysávossá bővítését adták át,  a kapcsolódó beruházásokat pedig jövő tavasszal bezárólag fejezik be.

 

 

Ennek megfelelően a hídépítők hagyományaikhoz híven átgurították a hordót is az immár teljes mértékben elkészült komplex szerkezetű átkelőn.


Ezért volt szükség a fejlesztésre

A NIF közleménye a beruházás számos hozadékára világít rá: 

  • a városban több évtizedes igény volt arra, hogy megoldják a Martinkertváros és Szirma belvárossal való kapcsolatát;
  • emellett igény volt arra is, hogy a Miskolcon keresztülhaladó teherforgalom a jövőben ne a belvároson át közlekedjen (lásd a fenti térképen a 3-as főút útvonalát) és szűnjenek meg a gyakori dugók;
  • valamint az is cél volt, hogy a településre beérkező 3-as főúti és a kelet–nyugati irányú autósforgalom a Vörösmarty utca (a térképen sárgáva és kékkel) vonalában kialakított új tengely mentén – amelynek egyik központi eleme az Y-híd – hagyja el a várost.


Mutatjuk, mi minden valósult meg eddig az Y-híd felépítése mellett

Az összegzés részletesen kifejti a komplex fejlesztésben eddig megvalósult elemeket. 

  • A 3-as főútról az Y-hídra vezető Vörösmarty utca 570 méter hosszúságban kétsávosról négysávosra bővült, kanyarodó sávok építésével. Ebből az irányból érkezve a szintén négysávos Y-híd egyik ága a jobbra Martinkertváros és Szirma felé (Kisfaludy uca), a másik pedig egyenesen a Tiszai pályaudvar felé (Pfaff Ferenc utca) tart.

  • A 3-as főutat képező Király utca és a Vörösmarty utcák keresztezésében a meglévő jelzőlámpás csomópont helyén új, korszerű, háromsávos, jelzőlámpával szabályozott turbó rendszerű körforgalom épült, ahol a jelzőlámpák 0-24 órás időintervallumban biztosítják a biztonságos közlekedést.
Fotó: NIF Zrt.
  • A Soltész Nagy Kálmán és a Vörösmarty utca keresztezésében lévő jelzőlámpás csomópontot is átépítették, új kanyarodó sávok létrehozásával, továbbá a projekt részét képezte a Kisfaludy utca 175 m-es korrekciója és burkolatépítése is.
  • A projekt során megvalósult létesítményeknél meg kell említeni a híd lábánál megépült, úgynevezett Összművészeti Alkotóparkot is, melyet a miskolci önkormányzat vesz majd használatba.

Tavasz végéig tartanak a munkálatok

Az elkészült és a forgalom részére átadott projektelemekkel nem ért véget a beruházás, mivel a közel 420 m hosszú – egy 30 m hosszúságú kerékpáros ívhidat is magába foglaló, a Martinkertvárost a Szinva-parti kerékpárúttal összekötő kerékpárút kivitelezése az időjárási körülmények függvényében jelenleg is folyamatban van.

A NIF beszámolója arra is kitér, hogy az építkezés 2019-es megkezdése után további jelentős új elemekkel bővült a beruházás:

  • megtörtént a beruházás alatt elkerülő alternatívaként, azt követően normál városi útként funkcionáló Csokonai Vitéz Mihály utca meghosszabbítása;

 

  • a hídnál található P+R parkoló megépítése;
  • a Kisfaludy utcai közúti híd teljes felújítása;
  • valamint a fent említett, Martinkertvárost a Szinva-parti kerékpárúttal 420 méter hosszúságban összekötő új kerékpárút valamint a hozzá tartozó kerékpáros ívhíd kialakítása.

A munkálatokbefejezési határideje 2023. május 31., ezt követően a forgalomba helyezési eljárás után, várhatóan 2023. július végén vehetik igénybe a kerékpárutat a bringások.


Már tervezik a 3-as főút további tehermentesítő szakaszait

A hétfői eseményen Csöbör Katalin, országgyűlési képviselő elmondta, a több mint 15 milliárd forintos kormányzati támogatásból megépített Y-híd projekt, Miskolc történelmének egyik legkomplexebb és egyik legdrágább infrastrukturális fejlesztése része volt. 

Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese, Veres Pál, Miskolc polgármestere, Csöbör Katalin, országgyűlési képviselő, Dobróka Tamás, a HE-DO Kft. tulajdonosa, Sipos Zsolt, a HE-DO Kft. ügyvezetője.


Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese kiemelte, Miskolc közlekedésének fejlesztése tovább folytatódik: 3-as főút további tehermentesítő szakaszainak tervezését a RODEN Mérnöki Iroda Kft. végzi. "A következő két év feladata az építési engedélyek megszerzése és a kiviteli tervdokumentáció elkészítése is. A tervezési projekt befejezése 2024. II. negyedévében várható" - tette hozzá.