Mohácson 2021 szeptemberében helyezték el a közforgalmi kikötő alapkövét, ami intermodális csomópontként a közúton, a vasúton és a vízen érkező szállítmányokat is egyaránt tudja majd fogadni. A fejlesztés része több mint 300 méternyi partfal létesítése, továbbá út- és vasútépítés is. Ezenkívül kettő, a hajók be- és kirakodására alkalmas kikötőállást alakítanak ki, a kikötő bő 2,5 hektáros területén szabadtéri tároló létesül.
A projekt rendkívül összetett, a meglévő infrastruktúra megóvásán és áthelyezésén kívül, azt ki is kell bővíteni. Továbbá az építkezés során 19 ezer négyzetméteres rakodóterület beton, a csatlakozó úthálózat és a kiszolgáló utak pedig közel 3600 négyzetméter aszfaltburkolatot kapnak. Az utakon kívül, vasúti vágányok és darupálya kialakításával teszik gördülékennyé az új kikötő működését.
A partfal kiépítése során a mederkotrással együtt közel 14 ezer köbméter föld kitermelését valamint több mint 60.000 m3 töltésanyag beépítését kellett elvégezni. A Duna partján és medrében a munkaterületet, több ütemben mintegy 14.000 négyzetméternyi szádfal leverésével határolták le. A partfalhoz közel 2400 köbméternyi vasbeton szerkezetet építenek ki a CLC-Construct Kft. szakemberei, amelyből a függőleges vasbeton-szerkezet 1400, a vízszintes mintegy 1000 köbméter lesz.
Gyulai Csongor, a CLC-Construct Kft. főmérnöke portálunknak elmondta, a feladataik közé tartozik a kikötő 350 méter hosszú és 5,2 méter magas támfal-rendszerének kivitelezése. A főmérnök hozzátette, mivel a támfalat a keresztfalakkal egyszerre kell zsaluzni és betonozni, ezért a MEVA technológiáját választották a kivitelezéshez. A két cég szakemberei szoros együttműködésben koordinálják a munkálatokat.
Kecskeméti Gábor, a MEVA értékesítő mérnöke kapcsolattartóként segíti a kivitelezés megvalósítását. Portálunknak elmondta, a kikötő új szakaszának mind a 300 métere megannyi kihívást kínál, mind a zsaluzást kivitelező, mind pedig az azt tervező szakemberek számára.
Ezek közül kiemelte a 6 dilatációból - és ezen belül egységenként, további 7-9 ütemből - álló zsaluforgatást, és az elhelyezendő kikötő bakok és hágcsók szerelvényeinek precíz pozícionálását. Az említett munkafolyamatokat hosszas tervezői munka és egyeztetés előzte meg. A támfal vasbetonszerkezeténél az 5,2m magas betonnyomást és a szerelvényezés helyszíni kivitelezését a Meva Alkus zsaluhéjjal szerelt Mammut falzsalu rendszere segíti. Az Alkus zsaluhéj nem szívja fel a vizet, megtartja a méretét.
A Mammut falzsalu-rendszert elsősorban ipari létesítményeknél alkalmazzák, főként a remek magas frissbeton nyomás-felvevő képessége révén, lehetővé teszi a gyors betonozást nagy magasságig. A kikötő támfalánál is ezzel a megoldássál érték el a lehető legtöbb idő- és munkaerő-megtakarítást.
A MEVA mérnöke hozzátette, a Duna felőli oldalon zajló munkafolyamatokhoz a KAB függesztett munkaállványt ajánlották, ami tökéletes biztonságot nyújt a kivitelezésen dolgozóknak. A rendszer előregyártott összecsukható konzoljai, kihajtható korlátai nem igényelnek helyszíni összeszerelést. Amikor a daru felemeli az állványt az kinyílik és automatikusan rögzül, ezzel jelentős időmegtakarítás érhető el.
Kecskeméti Gábor kiemelte, a két cég együttműködése a munka során fellépő akadályok – többek között a Duna áradása - kezelésében példaértékű, amely egy magas minőségű kivitelezést eredményez.
Gyulai Csongor, a CLC-Construct Kft. főmérnöke szintén a két cég szoros együttműködését emelte ki. A támfal építésénél a zsaluzás minden egyes négyzetméterét külön kellett megtervezni. Ez a MEVA és a CLC Construct Kft. közötti folyamatos, napi egyeztetést eredményezte. A két cég szakemberei régóta és számos nagy projekten közösen dolgoztak már, így gördülékenyen haladtak a zsaluzat előtervezésével. A vízparton és a folyó felett zajló munkálatok során jelentkező kihívások listáját bővíti a darugerenda nagy pontosságú elkészítése, amihez ugyancsak passzol a Meva rendszere – mondta el Gyulai Csongor.
A kivitelezés sikeréhez – tette hozzá a főmérnök – jól működő zsalurendszereken kívül, megbízható betontechnológiára és kiváló minőségű zsaluleválasztó folyadékra is szükség van. Gyulai Csongor elmondta, az egyszerűnek tűnő szerkezetet igencsak megbonyolítja a beépítendő szerkezetek tömege, mérete és száma is. Pontos tervezést és kivitelezést követel meg a kikötői és a beépített bakok, az acél hágcsókizárások, a darualkatrészek, valamint a víz át- és elvezetések kialakítása.
A főmérnök hozzátette, hogy kihívást jelent az is, hogy a támfal rendszernél a már megépült résfalból kiálló tüskerendszer lekövetése megnehezíti a kivitelezést, és a vasalat valamint a zsaluzat folyamatos finomhangolását teszi szükségessé.
Nagyban segíti a kivitelezést – tette hozzá Gyulai Csongor, hogy a víz felöli oldalon, a KAB konzolokkal jól funkcionáló munkaszintet tudtak kialakítani.
A főmérnök elmondta, a projekt összetett és nagy szakmai kihívás, de a legnagyobb próbatételt mégsem a kivitelezés jelenti számukra, hanem a Duna és annak áradása. Az árvízveszély idején a munkálatok szünetelnek. Gyulai Csongor megjegyezte, a folyó megmutatta erejét és egy időre teljes egészében elárasztotta a munkaterületet. Ám, ahogy a projekt során jelentkező kihívásokat, ezt is idejében kezelni tudták.