Lapunk legutóbb tavaly év végén közölt átfogó cikket a Miskolcon megvalósuló Y-híd építéséről és az azt övező komplex, közlekedésre ható projektről.
A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) megbízásából a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában hazai forrásból jön létre. A kivitelezési munkát fővállalkozóként a HE-DO Kft. nyerte el mintegy nettó 13,5 milliárd forint értékben. A teljes projekt II. ütemére a KM Építő Kft. alvállalkozóként nettó 7 milliárd forint értékben kötött vállalkozási szerződést az Y-híd műtárgy kivitelezési munkái kapcsán. A nem mindennapi híd terveit a Speciálterv Építőmérnöki Kft. készítette el. A híd támfalai előregyártott elemekből készülnek, amelyeket a CLC Construct Kft. a helyszínen állít össze.
Cikkünkben részletes tájékoztatást közlünk a projekt előrehaladásáról, amelyben Kasza Gergő, a KM Építő Kft. projektvezetője és Kecső Tamás, a HE-DO Kft. projektvezetője volt segítségünkre.
Kasza Gergő projektvezető elsőként a 2021 decembere óta eltelt időszak munkáiról számolt be. Tájékoztatása szerint 2022. január első munkahetében folytatódott a vasbeton szerkezetek kivitelezése.
A műtárgy Tiszai Pályaudvar felé eső ágán az előző évben megvalósult támfalak közötti úttöltés építését követően elkészült a hídfő vasbeton kiegyenlítő lemeze. Nem sokkal később ezen az ágon elkezdődött az acél hídtartozékok beépítése, így a hídkorlátok helyeinek monolit szegélyekbe történő előfúrásai és végül azok rögzítései. A műtárgyra telepítendő hídkorlátok össztömege meghaladja a 17,5 tonnát, a tűzihorgonyzott pálcáskorlátok 90%-a 2022. május végére felkerül a műtárgy járdaszakaszaira oda, ahol nem épül zajárnyékolófal rendszer.
Az Y-hídra telepítendő acélszerkezetek többsége már gyártásban van, így
A hídon történő akadálytalan gyalogos közlekedést 2 felvonó és 2 lépcsősor biztosítja, ezen szerkezetek alapozási munkái már befejeződtek. Idén januárban pedig megkezdődtek az alaptestek betonacél szerelési munkái, nem sokkal később pedig a felvonóaknák szerkezetépítési munkái.
A műtárgy egyedi megjelenését a csatlakozó ágak mentén, a tervezetten megépülő monolit-nagyelemes blokkokból készülő talajtámfal szakaszok biztosítják.
Előző évben elkészültek a Tiszai Pályaudvar és a Vörösmarty Mihály utcai ágak érintett támfalszakaszai. Idén télen kezdődött a Kisfaludy Károly utcai felüljáró felé vezető csatlakozóág támfalszakaszának alapozása. A támfalszakaszok sávalapjainak betonacél szerelése januárban indult, a sávalapra épülő monolit-nagyelemes blokkok beépítése azonnal követte ezt a munkafolyamatot.
2022. februárjában elkészült a Vörösmarty Mihály utcai támfalszakasz csatlakozó úttöltésének építése. Az úttöltés elkészítését követően megépültek a határoló támfalszakaszokra tervezett monolit vasbeton hídszegélyek.
A szerkezeti dilatációk háromnegyedének beépítése már 2021. év októberében megvalósult, négy hónappal később pedig a hiányzó részek felszerkezetébe is beépítették az utolsó dilatációs szerkezetet.
Ezzel a munkafolyamattal a szerkezeti dilatációknak, valamint a 22 db gömbsüvegsaru együttes munkájának köszönhetően március hónaptól számítva az Y-híd szabadon mozgó műtárggyá vált.
Az útpályáról a műtárgy felszerkezetét érő csapadékvizek szakszerű elvezetését egy komplex vízelvezető rendszer biztosítja. Az előző év októberében megkezdett munkarész folytatásaként idén márciusban befejeződött a majd’ 400 fm hosszú függesztett vízelvezető rendszer kiépítése, mely 350 db fúrt, dűbelezett csőmegfogással akaszkodik az Y-híd vasbeton felszerkezetéhez.
A kora tavaszi időjárás nem minden esetben kedvezett a technológiáknak, ekkor kisebb-nagyobb technológiai szüneteket közbeiktatva a teljes elkészült hídfelszerkezetet érintve folytatódtak a só- és korrózióvédelmi bevonatok beépítései. Május végére elkészült a mintegy 8200 négyzetméter, kétrétegű bitumenes lemezszigetelés összesége.
A hídpálya és a támfalszakaszok monolit szegélyeinek készültségi foka 2021 év végéig meghaladta a 75%-os készültséget, az Y-híd hídpályája kapcsán mintegy 750 köbméter, a csatlakozó támfalszakaszokon további 550 köbméter monolit vasbeton szegély és járda készül el május végéig. Az elkészült három, egymástól független járdasziget biztosítja az Y-híd központi magját jelentő részen a gyalogosforgalom biztonságos átvezetését a híd egyik végéről a másikra.
Tavasszal folytatódott az előző évben már megkezdett hídpályaszigetelés védelmének elkészítése. A hídpálya betonfelületét védő, mintegy 8200 négyzetméter kétrétegű bitumenes lemez tönkremenetelét a 290 köbméter szigetelést védő öntött aszfalt biztosítja, amely május végére teljeskörűen elkészül.
Májusban kezdődött és tervezetten augusztus elejére épül ki a híd közvilágítási hálózata az útpálya menti vasbeton szegélyszakaszokon. A közvilágítási oszlopok a monolit hídszegélybe épített közműveken keresztül kapják a szükséges energiát és biztosítják a hidat használók kényelmes és biztonságos közlekedését még nehéz látási viszonyok között is.
Május 16-án kezdődött a Tiszai Pályaudvar és a Vörösmarty Mihály utcai támfalszakaszok kezdetét összekötő, 7 centiméter rétegvastagságú aszfalt kötőréteg beépítése a teljes útpálya szélességében.
Fontos megemlíteni továbbá, hogy tavasszal megállapodás született a NIF Zrt. és a HE-DO Kft. között egy - az Y-híd projekt kiegészítéseként, a város kerékpáros hálózatának új elemmel történő - bővítéséről.
A feladat elvégzésével biztonságos és modern kerékpáros összeköttetés születik a meglévő Szinva-part kerékpáros főhálózat és Miskolc kertvárosias településrésze, Martinkertváros között.
A vonatkozó terveket - akárcsak a fő projekt kapcsán - a Speciálterv Kft. készíti, a kivitelezési feladatok ellátására a KM Építő Kft. nyert megbízást.
A jelen feladatairól Kasza Gergő kifejtette, megkezdődött az érdemi munkavégzés a Kisfaludy utcai közúti felüljáró melletti kerékpáros híd megvalósítása, illetve az Y-híddal párhuzamos, Kisfaludy utca és a Szinva parti kerékpárút közötti kapcsolatot megteremtő infrastruktúra kialakítása érdekében.
A már korábban legyártott 2100 köbméter fagyhatásnak ellenálló, légpórusképző szert tartalmazó betonból a munkaterületen készített 3000 darab monolit-nagyelemes támfalblokkon kívül további mintegy 500 köbméter beton felhasználásából 690 darab összmennyiségű elem legyártása vált szükségessé.
Az új támfalelemek felhasználásával az észak-déli irányú kerékpáros kapcsolat biztonságosan, a közúti forgalomtól függetlenül valósul meg az Y-hídon már alkalmazott támfalrendszer megépítésével.
Az új támfalszakasz vasalatlan cölöpalapokon áll, és építéstechnológiáját tekintve megegyezik a „nagytestvér” Y-híd projekten alkalmazott technikával.
A Kisfaludy utcai vasúti felüljáró mellett közvetlenül egy - az 1970-es években be nem fejezett - műtárgy meglévő hídfői kiváló lehetőséget adnak egy új, íves megjelenésű és acélból készített kerékpárhíd felszerkezetének tartós alátámasztására. A meglévő hídfők mellett a kerékpáros híd építése kapcsán május 16-án éjjel, vágányzárban a 80-as számú MÁV vasúti fővonal mentén egy kisegítő állványrendszert állítottak fel.
Ezzel kezdetét vette a csaknem 55 tonnás, kéttámaszú, acélszerkezetű, függesztett alsópályás, ortotróp pályalemezes, döntöttsíkú, kétfőtartós alsópályás ívhíd építése.
Májust követően folytatódik, illetve befejeződik a hiányzó támfalszakasz rendszer kialakítása a Kisfaludy Károly utcai felüljáró felé vezető Y-híd csatlakozóág esetén. Tervezetten június végére, július közepére ezen a szakaszon is elkészülnek a támfalra tervezett monolit hídszegélyek. A hídszegélyek megkapják a hiányzó só- és korrózióvédelmi bevonataikat, illetve ezt követően erre a szakaszra is beépítik a hiányzó tűzihorgonyzott pálcáskorlátokat, valamint a hiányzó közvilágítási oszlopokat.
Májusban a Tiszai Pályaudvar és a Vörösmarty Mihály utcai szakaszon az elkészült aszfalt kötőréteg beépítése folytatódik a Kisfaludy Károly utcai felüljáró felé vezető csatlakozóágon is. Tervezetten június végével ezen a szakaszon is beépül a hídpálya első hengerelt aszfalt rétege, valamint a csatlakozó úttöltés alaprétege.
Folytatódnak a felvonók kivitelezési munkái a vasút mindkét oldalán. A tervek szerint nyár végére elkészülnek a vasbeton szerkezetek és a felvonók működését biztosító gépészeti részek is.
A rozsdamentes kerettel gyártott, biztonsági üveggel ellátott felületek esztétikus megjelenést biztosítanak az átadásukat követően.
Ezzel párhuzamosan megépül a híd két felvezetőága mellett a monolit vasbeton lépcső.
Nyár elején megkezdődnek a fő projekt zajvédőfal rendszerének kivitelezési munkái. A 2 méteres oszloptávolságú, 3 méteres akusztikai magasságú, átlátszó kialakítású zajárnyékolófalat a hídszegély külső szélén rögzítik.
A zajvédőfal két fő elemből áll, első eleme a H160 tűzihorganyzott acéloszlopok és egyedi méretű, előregyártott vasbeton lábazati panelek, melyek külön-külön rögzítik az egész egység második részét, a keretes üveg zajvédő elemeket.
A kivitelezés első lépéseként a kész hídszegélyszakaszok megfúrása történik az acéloszlopok dűbelezéséhez, majd megtörténik a menetes szárak beragasztása a furatokba. Az egyedi méretű előregyártott vasbeton lábazati panelek legyártását és helyszínre szállítását követően elhelyezésre kerülnek a H160 acéloszlopok közé. Közvetlenül a kivitelezés befejezése előtt a lábazati panelekre kerülnek beépítésre a speciális zajvédőfal üvegtáblái.
Augusztusban az Y-híd megkapja az utolsó, mintegy 620 tonna össztömegű aszfalt kopórétegét. A kopóréteg beépítését követően a hídpálya aszfaltburkolatáról keresztirányba távozó vizek elvezetését a pályába épített víznyelőkig végig, a hídszegélyek mentén 60 köbméter öntött aszfalt „leiszni” oldja meg.
Amikor az Y-híd megkapja az összes terhét, beépítik az aszfaltrétegeket és minden hídtartozékot, ezt követően kerül sor a hídműtárgy próbaterhelésére. Az előzetes kalkulációkat követően véglegesítik a próbaterhelési tervet, a tervjóváhagyásokat követően az Y-hidat öt fő részletben terhelik. Megrakott nyerges teherautók parkolnak különböző teherállapotokban a hídpálya egy-egy meghatározott pontján, így vizsgálható a felszerkezet behajlása, alakváltozása.
Kecső Tamás projektvezető hozzátette, a Király és a Vörösmarty utca kereszteződésében kiépítendő körforgalom építési munkái előrehaladott állapotban vannak. Júniusban megkezdődnek a körforgalomnak és a Vörösmarty utca szélesítésének a pályaszerkezet építési munkái.
A csomópontban és a Vörösmarty utcán a beépített szegélyek már kirajzolják a végső állapotot.
A Soltész-Nagy Kálmán utca és a Tiszai pályaudvar közötti szakaszon szintén előrehaladott állapotot mutatnak az önkormányzati és szervizutak, valamint a 135 férőhelyes P+R parkoló építési munkái, ezen a szakaszon ugyancsak júniusban fognak látványos pályaszerkezet építési munkák történni.
Májusban az Y-hídon is beépítették az első réteg hengerelt aszfaltot. A közműkiváltási és építési munkák befejezésükhöz közelednek, a hírközlési vezetékek átterhelése szintén várhatóan júniusban fog megtörténni.
A közvilágítás kiépítése is előrehaladott állapotban van, a Vörösmarty utcán már az új lámpatestek biztosítják a megvilágítást.
A projekt műszaki átadása 2022 októberében tervezett, de a teljes műtárgyépítési munkarész 2022. nyár végére elkészül. A közlekedők a hivatalos forgalomba helyezést követően előreláthatólag 2022. december elején vehetik igénybe az új létesítményt.